zaterdag 20 maart 2010

Uit de brief van de Paus aan Ierland

27 maart: de Engelse tekst dankzij RK Documenten.nl kunnen vervangen door de
Nederlandse tekst. Waarvoor mijn zeer gewaardeerde dank!
...
Tot de slachtoffers van misbruik en hun families
6 U hebt verschrikkelijk geleden en dat spijt mij werkelijk. Ik weet dat niets het kwaad ongedaan kan maken dat u hebt geleden. Uw vertrouwen is beschaamd en uw waardigheid geschonden. Velen van u hebben ervaren dat, toen u voldoende moed had om te spreken over wat u was overkomen, niemand naar u luisterde.

Degenen onder u die het slachtoffer van misbruik zijn geweest in internaten, moeten hebben gevoeld dat er geen manier was om aan het lijden te ontkomen.
Het is begrijpelijk dat u het moeilijk vindt te vergeven of met de Kerk te worden verzoend.

Namens haar breng ik openlijk de schaamte en de spijt tot uitdrukking die wij allen voelen. Tegelijkertijd vraag ik u om de hoop niet te verliezen.

In de gemeenschap van de Kerk ontmoeten wij Jezus Christus, Hijzelf was slachtoffer van onrecht en zonde. Evenals u draagt Hij nog steeds de wonden van zijn onrechtvaardig lijden.
Hij begrijpt de diepte van uw smart en de voortdurende uitwerking ervan op uw leven en relaties met anderen, uw relatie met de Kerk inbegrepen.

Ik weet dat enkelen van u het moeilijk vinden zelfs een kerk binnen te gaan na wat er is gebeurd.

Echter, dezelfde wonden van Christus, die zijn veranderd door zijn heilzaam lijden, zijn de instrumenten waardoor de macht van het kwaad is gebroken en wij worden herboren tot het leven en de hoop.
Ik geloof – ook in de donkerste en meest hopeloze omstandigheden - vast in de helende kracht van zijn opofferende liefde, die bevrijding en de belofte van een nieuw begin brengt.

Nu ik mij tot u wend als herder, die bezorgd is om het welzijn van alle kinderen van God, vraag ik u nederig na te denken over wat ik u heb gezegd.

Ik bid dat u, wanneer u nadert tot Christus en aan het leven van zijn Kerk deelneemt - een Kerk, gezuiverd door boetedoening en vernieuwd in de herderlijke liefde - ertoe kunt komen de eindeloze liefde van Christus voor ieder van u opnieuw te ontdekken.

Ik vertrouw erop dat u op deze wijze in staat zult zijn verzoening, diepe innerlijke genezing en vrede te vinden.

Tot de priesters en religieuzen die kinderen hebben misbruikt
7 U hebt het vertrouwen dat in u werd gesteld door onschuldige jongeren en hun ouders, geschonden. U moet hiervoor verantwoording afleggen voor de almachtige God, evenals voor de daartoe bevoegde rechtbanken. U hebt de achting van het volk van Ierland verloren en smaad en schande gebracht over uw medebroeders. Wie onder u priester is, heeft de heiligheid van het heilige Wijdingssacrament, waarin Christus zich in ons en onze handelingen tegenwoordig stelt geschonden.

Samen met de enorme schade die de slachtoffers is toegebracht, is er grote schade berokkend aan de Kerk en het publieke beeld van het priesterschap en het religieuze leven.
Ik spoor u aan uw geweten te onderzoeken, uw verantwoordelijkheid voor de zonden die u hebt bedreven op u te nemen en nederig uw spijt te betuigen. Oprechte spijt opent de deur naar Gods vergeving en de genade van ware beterschap. Door te bidden en boete te doen voor hen die u hebt gekrenkt, moet u trachten uw handelingen weer goed te maken. Het heilzame offer van Christus heeft de kracht zelfs de zwaarste zonde te vergeven en ook uit het verschrikkelijkste het goede voort te brengen. Tegelijkertijd eist Gods gerechtigheid dat wij verantwoording van onze daden afleggen zonder iets te verbergen. Erkent openlijk uw schuld, onderwerpt u aan de eisen van de gerechtigheid, maar wanhoopt niet aan de barmhartigheid van God.

Tot de ouders
8 U bent ten diepste geschokt toen u de verschrikkelijke dingen moest vernemen die plaatsvonden in een omgeving die de veiligste van allemaal had moeten zijn.

In de wereld van vandaag is het niet gemakkelijk een thuis te stichten en kinderen op te voeden.

Zij verdienen het bemind en gewenst op te groeien in een veilige omgeving, met een sterk gevoel voor hun identiteit en hun waarde. Zij hebben er recht op om te worden opgevoed in authentieke, morele waarden, die geworteld zijn in de waardigheid van de menselijke persoon, om te worden geïnspireerd door ons katholiek geloof en manieren van gedrag en houding te leren die hen brengen tot een gezond zelfrespect en een duurzaam geluk.

Deze edele en veeleisende taak wordt op de eerste plaats aan u, hun ouders, toevertrouwd.
Ik spoor u aan uw aandeel hierin op u te nemen om de best mogelijke zorg voor de kinderen te garanderen, zowel in huis als in de maatschappij in het algemeen.

De Kerk zal van haar kant de maatregelen die de laatste jaren zijn genomen om de jongeren te beschermen in de omgeving van parochie en school, in praktijk brengen.
Weest u ervan verzekerd dat ik, terwijl u uw belangrijke verantwoordelijkheid neemt, u nabij ben en u de steun van mijn gebed bied.
...

From the Vatican, March 19th, 2010, on the Solemnity of Saint Joseph
BENEDICTUS PP. XVI

44 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb de brief van de paus maar eens gelezen.

Mijn god hoe durft hij ook nog te zeggen dat jezus christus een slachtoffer was......dit hele gedoe heeft niks met jezus christus te maken!!!!!!!!
Als die priesters-paters-nonnen nu eens nageleefd hadden wat die ooit gezegd zou hebben dan waren ze het niet waard om met een molensteen om hun nek in het diepste der zee geworpen te worden.

Dus nee vergeven kan ik niet en dus ook niet meer bij die kerk van huichelaars te horen!!!!!

Hoe kan in godsnaam nog iemand in die leer geloven.......

groet Star

Anoniem zei

hallo star
Ikzelf ben ook jaren boos gweest over dat stink geloof van hun.
nou eigenlijk meer hoe ze er woorden aan gaven, Ben er al een tijdje achter dat het een totaal vertekend beeld is van jezus christus.
het waren verknipte geesten,geloofswaanzinnege,zijn ze nog steeds.
hoe kan je nu in godsnaam ,mensen kinderen misbruiken op alle gebied in de naam van jezus.
jezus was pure liefde.
Dat zegt al meer dan genoeg,heb ik bij hun nooit gezien ,nog niet 1 minuut
liefs lies

Anoniem zei

hoi allemaal
heb net ook die brief maar eens gelezen.
Is meneer dom of nog dommer.
hoe kan je nu,naar mensen die alle vertrouwen in god kerk en gebodverloren zijn,met zo preek aan komen.dat is toch totaal ongeloofwaardig,verschuil je maar achter god en jezus,hoef je zelf de verantwoordelijkheid niet te nemen.
Dit is wat ze altijd al hebben gedaan en nu nog.
maar totaal in tegenstrijd,met de realiteit.
TOEN EN NU NOG!!!!
BOOS BOOS BOOS WAT EEN PEDOFIELE HUFTERS

inez zei

Is meneer dom of nog dommer.
hoe kan je nu,naar mensen die alle vertrouwen in god kerk en gebodverloren zijn,met zo preek aan komen.

schreef iemand anoniem.
Was een van jullie dat trouwens?
Dan eerst even iets heel praktisch.

Jullie hebben alle 2 een weblog op dat google toch? Is het erg ingewikkeld om dat te gebruiken wanneer je een reactie achterlaat?
Als je dat niet wilt ook best.
Mijn vraag is omdat er via/op andere websites, forums etc. regelmatig en steeds meer mensen de naam gebruiken van een ander.
Ook de mijne.
Met nogal vervelend is maar vooral erg vervelende verdere consequenties kan hebben.
Dus als het jullie niet uitmaakt, los dat dan even zo op aub dank u wel. Of wanneer je geen weblog van google (meer) hebt, kun je er misschien voor dit soort vervelende geintjes speciaal hiervoor even een maken?

Zo dat had ik vorige week al willen vragen, na weer eens zo'n rotgeintje te hebben meegemaakt (ergens anders), dus bij deze.

Terug naar het onderwerp.
"Hoe kan iemand... "

Ik loop nu al sinds zaterdag knap stevig te denken over die brief, en ben daar nog niet mee klaar .

En ik kan nu allerlei reacties gaan geven, maar eerlijk gezegd heb ik op dit moment, ook als ik jullie lees, op dit moment alleen maar een paar waarschijnlijk maffe reacties. vooral 1, heb je weleens een stel jongetjes, jaar of 13/14 de slappe lach zien hebben? Met echt brullen van plezier en het lachen, zo erg dat het niet meer te stoppen viel?

Ik wel, ik heb zonen en die hebben ook nog eens vrienden. Deze heren presteerden dat dus en dan ook nog eens over liedjes/teksten waar ik redelijk beroerd van werd. Het heeft knap lang geduurd en met veel verbazing naar dat erg veel plezier hebbende volk zitten kijken tot ik er iets van begon te snappen. En eigenlijk, realiseerde ik mij door jullie reacties loop ik dat nu ook te doen met die brief van Benedictus. Hoewel bepaald niet rollend van het lachen.

En ook daar ben ik blij mee ook!
De woorden voor wat de rest voor me betekent zitten nog niet in mijn vingers. Komt misschien nog wel.

Maar als , wie het dan ook is, schreef hoe kan iemand dat nu toch zeggen...

Of jij, Star, over dit hele gedoe heeft niks met jezus christus te maken (wat ik trouwens erg mooi vind, geloof ik)

En wanneer jullie zo woedend zijn,
jij Lies, je gebruikt het woord stinkgeloof zelfs. En "de woorden die ze er voor gebruikten"
Welke woorden heb je het dan over en welke woorden zou je zo graag (hebben) willen horen?

Heb je een flauw idee, en kun/wil je dat al zeggen dan ook wat je dan wél graag had gehoord?
Of wat zou jij alsnog graag willen (horen)? Weet je dat (al?)

Of is dat een onmogelijke vraag?
Ik hoop het niet misschien wil je eens een poging wagen, want daar ben ik erg benieuwd naar.

(als je maar niet zegt dat je het woord sorry wilt horen, want dan verplicht je mij om bovenop die tafel te gaan staan krijsen!
;-) Zonde van de tafel! ;-)

Anoniem zei

Hoi Inez en alle anderen

Eerst even dit.....ik begrijp niet waarom ik met mijn logaccount zou inloggen hier,ik schrijf altijd mijn naam onder anoniem.
Ik zou dat graag zo laten...en als er mensen zijn die zin hebben om iemand anders zijn naam voor een bericht te gebruiken dan vind ik dat grote lafaards!

Mensen ik geloof wel in Jezus,maar nogmaals die heeft met het hele doen gewoon niks te maken,dus de paus moet dat ook niet gebruiken overigens die is ook al niet schoon meer........dus laat die maar eens zelf gaan uitleggen waarom alles onder tafel is geveegd,hahaha Inez gelukkig stond jij er niet op:-)

Ik wil wel nog even zeggen dat ik in ieder geval geen sorry hoef,ik wil dat dat instutuut van gedoctrineerden eens een keer veranderd,en ontslag voor allen die ook maar iets met kindermishandeling inclusief sexueel misbruik uit die kerkgemeenschap moeten.
Nog iets ik vind ook dat ze strafrechtelijk vervolgd horen te worden,wat een onzin dat de kerk boven alle wetten staat en dat terwijl ze alles deden wat God en gebod verboden heeft(had)
Ook wil ik genoegdoening van onze regering,volgens mij hebben die nog niks betaald voor de slavenarbeidsters die ze uithuurden bij de nonnen!

Overigens om te geloven heb ik al die gebouwen met hun pracht en praal niet nodig!

Ik denk als je je kinderen fatsoen en eigenwaarde meegeeft dat ze al een heel stuk in deze wereld komen.

Dan zit ik zelf nu wel met een dilemma,mijn kleinkind doet in mei haar eerste communie,maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om in de kerk aanwezig te zijn...ik weet echt niet wat ik daar moet doen.

Nog iets, Inez ik heb dat krantenartikel proberen te vertalen in het nederlands,ik weet niet of het helemaal goed is.....hoor ook niks.

Wat bij mij wel gisteren een hoera opriep was dat in Ierland al eentje van die onder de tafel schuivers ontslagen is.......maar ja die mag nu toch in een vila te rusten gaan,zien wij toch niet wat hij binnen dat instituut nog voor taak krijgt,misschien wel raadgever in het vaticaan(zien wij toch niet als hij daar in die achterkamertjes zit.

Dan een vraag....wat doen we eigenlijk hier nu.....ja soms onze frustratie botvieren maar ik weet eigenlijk niet of dat een hond interesseerd.

Ik blijf schrijven zoals ik het voel en als er zich iemand voelt aangesproken en klachten hebben dan stuur ze maar naar mij,kan ik ze zelf vertellen wat ik van de zooi vind.

Groetjes Star (een vreselijk boze ex goede herder verblijfster die heel goed weet wat daar gebeurde)

Anoniem zei

hallo
Is meneer dom of nog dommer.
Ja dat was ik Lies,naam vergeten.
En sorry hoef ik ook niet te horen.
Ter verantwoording roepen, en bekennen wat je gedaan hebt.
En dan weg ermee voorgoed!!!!
Beternog doe maar in een psychiatrisch ziekenhuis,waar alles op slot is en dan pilletjes die je monddood maken.
Misschien dat ze het dan gan beseffen,
groetjes
lies

Anoniem zei

hoi inez

ik heb geen weblog op google,wil het gewoon zo blijven doen ,zet ook altijd mijn naam er bij.
En gekke blijf je altijd houden ,triest.
Wat anders nogmaals ik ga door,voor de zoveelste keer.
Nog niets gehoord van die journaliste,daar ben ik nu op aan het wachten.
moet ergens beginnen zou anders ook niet weten waar.
Zou jij haar nog een mail kunnen sturen? of ben ik nu een beetje ongeduldig....
groetjes
Eerwaarde zuster lies

Anoniem zei

hoiallemaal
De pest in en flink ook vandaag van die hele katholieke kliek,die alles onder hun rokken stoppen,letterlijk en figuurlijk.
DE WOORDEN VAN UITLEG OVER GOD JEZUS ZONDE EN GELOOF.
Om zo ons indentieteitloos TOTAAL.
PLus mondood te maken.
En dan ga maar lekker de maatschappij in.
Geen nazorg niets,zoek het maar uit
zoals toen ik daar weg ging,moeder johanna zei..Dag en maak wat van je leven.hhahhahahhahahahhahah
hhahahahahhhahahhha


nu lig ik toch echt in een deuk.
Wat een onwerkelijke wereld was dat
opgevoed door zeer zieke geesten.
Weg met dat hele vaticaan.
lies

Anoniem zei

hoi allemaal
Zojuist een melding gedaan bij hulp en recht.
Per email ben benieuwd?
groetjes maar weer.
lies

Anoniem zei

hoi allemaal
uitspraak van advocaat sprong.
hulp en recht keurt zijn eigen vlees.
ja inez ben even op onderzoek gegaan.
En maar denken,lijkt me meer wat voor justitie,normale gang van zaken vind ik,als je als gewoon burger met je handen aan een kind zit,gebeurt dat ook.
Vraag me nu toch het af....in wat voor beerput we nu weer in gaan.
groetjes lies
DENK EVEN MET ME MEE AUB

Anoniem zei

hoi
Wat is het stil aan de overkant.
Waar zijn de reacties van de goede herder meiden.
Nog steeds monddood???????
Begrijp hier soms helemaal niks van.
Massaal komen de mannen naar buiten.
Waar blijven de vrouwen????
Vraag het mezelf af.........
lies

inez zei

Denk even mee aub, vraag je Lies.
Waarover wil je graag opmerkingen dan?

Over die opmerking van Spong?
Vind hem nog al ongelukkig in dit kader eigenlijk. Maar volgens mij is hij ook niet de eerste die deze termen hanteert en hij bedoeld het natuurlijk anders.

Belangrijker lijkt mij jouw besluit, en voor dat je zegt je klacht al gedeponeerd te hebben bij Hulp en Recht.
Ik was wel verbaasd eigenlijk toen ik het las vannacht.
Niet dat je een klacht indient, maar dat je dat deed bij Hulp en Recht.

Als je vraagt om mee denken, is dat misschien een beginnetje dan?
Of geef anders even een handvat over wat je graag wilt.

Ben je er blij mee trouwens?
Dat het een goede stap is is duidelijk, het is jouw keuze dus goed.

Ik heb zelf, zoals je elders lezen kan, al 2 maal een klacht bij Hulp en Recht ingediend en de procedure gestart.
Vandaar.

Ik weet niet zo goed of je die vraag (ook) wilt, zo niet mijn verontschuldiging het is zeker niet bedoeld als inbreuk op je privacy maar welke klacht en tegen wie heb je ingediend dan?


Wat en hoe dan ook vooral:
ik hoop in ieder geval dat het een richting voor je zal zijn waarmee je heel veel voor jou vruchtbare stappen zult kunnen ontdekken en zetten!

inez zei

En verder, Lies...je zegt, waar blijven de Goede Herder vrouwen?
Er gebeurt zoveel meer dan je ziet, Lies.

Mij confronteerde je daarmee in ieder geval met mijn ellende van gisteren die ik had o.a. bij het vinden van die bijgewerkte nrc/wereldomroepkaart van bij hun binnen gekomen meldingen.

Meer dan verschrikkelijk, die zo te lezen.

Ik wordt steeds meer beroerd, maar niet meer woedend, over al die nl berichten, die duitse ook wel. Dus ik lees of kijk ze nauwelijks. Ik probeer het meeste van een paar dagen op te sparen, soort omgekeerd vastentrommeltje, en gebruik iemand anders zeef, ook zo'n vastentrommeltje ;-)

En dan zo'n kaart, bang, opdonder recht tussen je ogen... holy shit!

Ook als ik jou en Star lees/las, kwam ik, in dat wegen en proeven van afschuwelijke berichten en de noodzaak mijn plek en richting daarin te vinden even niet verder dan een lied van Mercedes Sosa Solo le pide a Dios Misschien wel het oudste gebed wat er is?
(kort samengevat betekent het grofweg: het enige wat ik van God vraag, dat de pijn, het onrecht, oorlog, bedrog en verraad, de toekomst, veranderingsmogelijkheden, onschuld van de arme mens mij niet onverschillig moge maken)

En als je dat ook en keer kunt gebruiken of nodig hebt, luister er dan vooral naar!

En nu is het meer dan hoog tijd om -met alle mogelijke eerbied en buigingen natuurlijk- die bisschoppen vervloekend dat stuk uit die brief van Benedictus maar eens proberen te gaan vertalen. Ook jij, wees voorzichtig met jezelf daar.
Ik zie het wel weer hoe dan ;-)

Anoniem zei

hoi inez
Met dit bijltje heb ik nooit gehakt,jij wel dus mijn vraag.
Welke stappen zijn het beste,ik weet echt niet waar ik moet beginnen.
Waar kan ik mijn melding het beste doen.Weetjij dat?
En trouwens nog niets van die journaliste gehoord.
lies

inez zei

Jippie!!!

Nog voor ik werkelijk erg hard kon mopperen heb ik toch waarempel een nederlandse vertaling gevonden!!!

Met mijn neus gekeken blijbaar.
Nog meer mensen met hersen.
Zie je wel dat het goed gaat met de wereld

:-) :-) :-)

inez zei

Met dit bijltje heb ik nooit gehakt,jij wel dus mijn vraag.
Welke stappen zijn het beste,ik weet echt niet waar ik moet beginnen.
Waar kan ik mijn melding het beste doen.Weetjij dat?

Hoogeerwaarde dame, wij hebben kennelijk een misverstand.
Ben ik nu echt zo'n sufferd?
Ik begreep dat je al een email had gestuurd.
Zo terug even lezen.

inez zei

Lies, gister middag schreef je
"Zojuist een melding gedaan bij hulp en recht."

Nu vraag je

"Waar kan ik mijn melding het beste doen.Weetjij dat?"

Waardoor ik je nu even niet begrijp.
Wat bedoel je met het een, die melding gedaan bij hulp en recht, en wat met die andere melding dan??

inez zei

Of bedoel je gewoon dat je er ook geen meter van snapt maar een melding wilt doen?

Dan heb ik een vrolijke mededeling voor je. Je bent de eerste en zeker de enige niet!!
Dus maak je daar vooral niet sappel om. Maar zeg even hoe en wat, dan kunnen we het misschien even oplossen?

En ondertussen kunnen dan misschien wel anderen die hun mond niet open doen (of alleen via email ;-), sorry dames) het meteen even van je leren!!!

Anoniem zei

hoi inez
ja bij hulp en recht omdeat dat het enige is,wat ik ben tegengekomen,waar ik het kon melden.
En wat hulp en recht is en kan doen of niet doen ,daar weet ik helemaal niets van.
Waar precies kan ik of jij of wij allemmaal terecht.
En erg belangrijk worden we serieus genomen en word er wat meegedaan.
Allemaal vragen,omdat ik het niet weet.
Is er iemend die dat wel weet?????
Help me dan even en laat het me weten aub.
Heel veel dank
groetjes herderin lies

crispina zei

Hoi Lies
Een veel te lang antwoord.
Maar ik heb niet beter.
Dus het moet even in 2 en.

Lies, eerlijk gezegd denk ik dat er op dit moment helemaal niemand is die dat nog echt weet!

Zo'n puinzooitje is het momenteel.
En dat is natuurlijk te krankzinnig om los te lopen, zeker als je ziet wat er met mensen, vroegere slachtoffers , maar ook mensen geen slachtoffer zijn maar op die zelfde school of internaat zaten, gebeurt.

Lach niet, ik hoorde net dat er vandaag een bijeenkomst was van mannen van een klein seminaries die zich nu ook slachtoffer voelen (net als je je kunt zien op die weblogs van mij dus) omdat anderen hun mond open deden over het misbruik op hun school.
En nu zijn zij daar dus weer slachtoffer van en boos, wat ze kunnen niet meer gelukkig terug kijken op hun jeugd/onderwijs!!

En reken maar dat allerlei nederlandse hotemetoten ook zaten!!
De Nederlandse elite die hun jeugdgeluksdromen opeisen...

Maar je kent die flauwekul zelf wel. (flauwe kul hoewel het natuurlijk ook heel realistisch en menselijk is, en deel van wat er eigenlijk gebeurt is. De vraag is alleen waar je de grens legt).

Maar je vraag naar waar zijn die andere goede herder vrouwen is natuurlijk precies hetzelfde.
Ook bij die Goede Herderinnen, net als bij de Voorzienigheid, was dat natuurlijk al die jaren dat ik en Star !!! de mond open gingen doen precies zo.

En jij kent het dus ook, zeker weten, in je onderlinge contacten met andere herderinnen.
Het hoort bij de leugens van en over onderdrukking, geweld en misbruik. Precies dezelfde leugens die die onderdrukking en misbruik mogelijk maakten.

Vandaag zat Neerlands elite dus te treuren over in feite het incest verhaal binnen de gemeenschap waarvan zij deel uitmaakten...

Iets wat die Kerk zelf al die tijd heeft nagelaten, en dus ook jouw en mijn nonnen.


Diep triest, maar ik heb in ieder geval besloten dat ik er nu voorlopig maar even de slappe lach over krijg, steeds maar weer woedend worden is me te vermoeiend. En ik kan me tijd wel beter gebruiken, (jij ook, volgens mij) want bij al die waanzin is de realiteit ook dat juist jij (die Goede Herderinnen) en ik (die Voorzienigheid, en het voorportaal naar die Goede Herder) bepaald niet tot die élite hoorden.

Dus maar beter eens heel erg goed ons hersens kunnen gaan gebruiken.
Want er kwam vanavond ook goed en slecht!) nieuws.

Misschien heb je het gezien/gehoord? Hirsch Ballin op RTL. De verjaringstermijnen voor de toekomstige misbruikgevallen zouden komen te vervallen.
(NRC bericht staat al op mijn andere weblog). Natuurlijk harstikke belangrijk, kijk maar naar de rapporten van de inspectie over tehuizen nu.
Maar daarmee zijn we er nog niet.

En het zal dus héél hard knokken worden voor de volgende noodzakelijke stappen, net als in het buitenland.

En dan gaat het dus héél keihard over héél veel geld!
En reken maar dat die Kerk én die overheid heel heel hard zullen knokken, juist door wat er in dat zelfde buitenland duidelijk is geworden: gigantische bedragen!!

Dus nu gaat binnenkort de volgende fase in: iedereen slaat de ander de hersens in in de dans om de centen.
En een stelletje juristen en advocaten gaan daarmee een hoop geld verdienen aan een interessante vraag.

De vraag is wat jij en ik, en wie dan ook, daar mee opschieten.

crispina zei

Wanneer je vraagt naar wat is de volgende stap is volgens mij je dat vooral héél erg goed realiseren.

Wanneer jij een klacht in wilt dienen- later over het hoe dan?- is volgens mij nog steeds het eerste wat je voor je zelf zult moeten weten (of ontdekken), en je voortdurend je af zult moeten vragen wat is je doel ermee?
En: is dit het goede moment voor JOU om dat NU te doen?

En dat, Lies is een kei en keiharde vraag, vergis je aub niet!!
Weet je tegen wie en waarover dan je een klacht in wilt dienen?

Wat wil JIJ ermee bereiken, en zeker ook, waar stink je, misschien wel door je woede, in?
Maar ook, een knap pijnlijke vraag aan jezelf, wat heeft je klacht in (willen) dienen te maken met je verleden. Hulpeloosheid? Zoeken naar een soort gezamenlijk WIJ? De geborgenheid van een groep, welke dan ook. Je woede uitschreeuwen ? Het eindelijk geaccepteerd worden?

Dat zijn geen flauwe kul vragen, in ieder geval dat bedoel ik er zeker niet mee.
Maar ook dat hoort bij de realiteit van ons verleden en veertig jaar gedwongen zwijgen. En realiseer je dat in vredesnaam. Behalve dat die doelen bepalen waar je een klacht in zou kunnen doen.
Zonder dat zou je wel eens knap grote risico's met je zelf kunnen lopen!
En dat meen ik uit het diepste van mijn tenen!!

Zonder hele duidelijke doelen, jouw!! doelen een klacht indienen, betekent bij voorbaat verliezen. Dien je een klacht in tegen een kudde stieren die je vermorzelen?
(Is dat niet ook waarom we allemaal ons mond dicht hielden?)

Heel simpel en heel keihard:
NEE er zit nauwelijks iemand te wachten op jouw klacht!! Dat is wat die élitejongetjes vandaag ook weer hebben laten zien. En reken maar dat dat de keiharde realiteit is.

Maar wees realistisch. Die ken je toch al die jaren al?
Het is zo bekend dat zelfs de Paus dat al schrijft!!

(foei niet met je asbak gooien nu ;-) )

crispina zei

Ik zit op je te wachten.
IK HEB JOU (en anderen) NODIG. Simpelweg voor MIJN BELANGEN. Voor dat gene wat IK WIL, waar ik in geloof en nog zo wat dingen. (en volgens mij is dat het meest betrouwbare wat mensen een ander kunnen geven ook).

Dat is bij mij zo, en bij nog een paar mensen.
Maar zo heel erg veel zijn dat er niet, maak je geen illusies aub.
Zeker niet, omdat juist uitgerekend die mensen die ook jou daarvoor nodig hebben wel eens vooral gelovige mensen zouden kunnen zijn. En dat is dus voor jou (en voor wie dan ook van ons) knap ingewikkeld. Van die mensen die bv. dat stinkgeloof zoals je dat van de week noemde hebben.

Juist die mensen zouden jou wel eens nodig kunnen hebben. Hoewel ze dat meestal niet zullen zeggen ;-). En jij hun.
Precies hetzelfde dus, maar in een andere tijd en met andere ideeën als die nonnen destijds.

En dat, Lies, is een ongelooflijk ingewikkelde situatie. Maar wel de realiteit, ben ik bang.
Maar dat is bij een journalist ook. Hulp en Recht ook.

En wanneer je je dat niet heel goed realiseert, en je eigen doelen stelt zou je daar daar niet onwaarschijnlijk gewoon heel wel eens heel simpel aan kapot kunnen gaan.
Omdat je je kapot knokt in plaats van onderhandelt. Of beter: leert onderhandelen.

Maar lieve strijdvaardige Lies, dat is nu precies één van de dingen die we bijna allemaal, nooit hebben geleerd of mogen leren, toch? Dat hoort bij die machteloosheid, die afhankelijkheid. En de leugens. Tegen ons. Maar ook van onszelf tegen onszelf.
Denkfouten die we hebben moeten maken ook nog eens om te overleven ook.

Maar jij net als ik zijn nu gewoon te oud om zo'n keiharde knokpartij nog een keer aan te kunnen, niet één maand of een paar maanden, maar waarschijnlijk veel langer, alleen maar omdat je "een klacht" wilt indienen, zonder duidelijkheid over je doelen.
JOUW doelen!
Alleen wanneer je die wel weet kun je onderweg hulp vinden.
Maar het gaat om je eigen bouwtekening en je gereedschapskist. Pas dan kun je kijken waar je hout gaat halen en de schroeven.

Tot zover het epistel van vandaag, en mijn niet zo heel erg bescheiden mening.

Nee het is niet een simpel antwoord van een ANWB paddestoel over waar kan ik een klacht indienen etc. Die bouwtekening kun je niet kopen, en al helemaal niet via het internet even opvragen!!

Want al is het nog zo'n zooitje rond dat Hulp en Recht en dat Deetman onderzoek, je stelt de vraag naar een bouwtekening, volgens mijn, alweer niet zo heel erg bescheiden mening, Die is er niet, omdat je de vragen die daaraan vooraf gaan nog niet hebt gesteld of beantwoord. Aan jezelf, liep ik me vanmiddag door onze communicatiestoornis te realiseren.

Wanneer je wist wat je wilde, had je die antwoorden al kunnen vinden.
Je stelt de vragen van een kind (volgens mij in een walgelijke opgefokte en geweldadige situatie)
Hartstikke logisch. Maar je bent een volwassen vrouw, laat je niet opfokken dus.

En je krijgt van mij, net als ik aan mijzelf geef, dus de antwoorden voor een volwassen vrouw. Zelfs al realiseer ik me dat dat pijn doet en het waarschijnlijk niet is wat je wilt of zoekt. En zelfs als ik me realiseer dat ik dit natuurlijk allemaal heel anders zou moeten en kunnen zeggen.

Dat spijt me dan, Lies. of wie dan ook die dit leest.
Maar ik ben Appie Heijn nu eenmaal niet :-)
Maar goed ook, er zijn volgens mij geen kant en klare diepvries antwoorden.
Die waren er 40/50 jaar geleden.
De resultaten daarvan kennen we.
Toch?

Wordt maar woedend of wat dan ook, niks mee mis, zolang je geen schoenen door je monitor gooit, en je daarna weer besluit of je wilt nadenken, ja of nee.
Jouw deel van het werk, dit een stukje van het mijne.
Ga ik weer ‘s even doordenken met een volgende stap :-)
Stroop je mouwen dus maar op.
Of niet. :-)

Anoniem zei

hallo inez
Allereerst..Dank je het is me duidelijk,meer dan dat ,dacht al zoiets.
Jeetje,ja ja wat schiet ik hier nou mee op? Vraag ik mezelf af.
De grote leugen komt nu in het licht,ben ik eigenlijk al blij mee.
Je hebt nog geen antwoord op me vraag gegeven over die journaliste,waarmee je ons als we dat wilde in contact kon brengen.
Als het verjarings termijn opgeheven is,kan je toch gewoon aangifte doen? Of niet?
Misschien vind je me een beetje dom??
maar hier weet ik totaal niets van.
Niemand geloof ik, want je schreef al zoiets.
Ik laat hert maar even rusten,zeer zeer vermoeiend mijn spieren doen er pijn van en ben zo stijf als een plank.
Tranen van boosheid, en een paar dikke ogen.
Moet nu even echt goed op mezelf gaan passen.
Ga dat de komende dagen ook doen.
En zie dan wel weer verder!!!!!!
lieve groet, en bedankt voor de verhelderende uitleg.
lies die geen oud herderin meer wil zijn.

crispina zei

Conclussie, vanonder mijn bureau typend, terwijl ik schuil voor je schoenen en overige huisraad die je nu waarschijnlijk naar mijn hoofd gooit:

Lieve Lies, waarom zou iemand van die kerk in vredesnaam tijd besteden aan jouw kapot gemaakte leven terwijl jij het hebt over dat stinkgeloof?
Omdat jij een zielige idioot bent?

Ja ik buk al. Gooi maar ;-) :-)

crispina zei

we kruisten elkaar. meid.
Fijn dat je geen Goede Herderin meer wilt zijn.

Niks mis met gewoon Lies zijn toch?

(vergeet niet even een streepje op de stappen muur te zetten. Weer 1 ;-)

Anoniem zei

inez
Weetje, die bolwerken die ooit in mijn jeugd, in mijn hersens zijn geplaatst,door de opvoeding in de goede herder,wat een grove leugen was,en nu niet meer in geloof.
Ben ik daar van verlost toch?
Ik laat me niet regeren door angst.
De angst heeft al genoeg geregeert, in mijn jeugd.
Want het was een regiem, Ken ook geen angst voor wat me misschien te wachten staat.
Die angst regeert niet meer in mijn leugen en ik weet heel goed wat mijn doel is, en daar ben ik niet van hun afhankelijk.
Denk je dat ik daar wat van verwacht NEE en geld hoef ik ook niet DUS.
Dus voortaan vul aub niet meer in wat je denkt dat ik misschien denk of kan verwachten
Ken jij mijn verwachtingen dan?
En ben ook blij dat ik nog kan reageren van uit het kind in mij.
groetjes lies

crispina zei

Terwijl ik een sigaret draai realiseer ik me hoe verschrikkelijk pijnlijk het is, die stap: ik wil geen goede herderin meer zijn.

Die mensen die ooit bij je hoorden, zonder dat je daarvoor kon kiezen.
Ja Lies, ik vind dat dat verdomd veel pijn doet (en deed).
Met elkaar in een kippenhok opgesloten zijn, terwijl je ook nog eens eigenlijk geen vrienden kon en mocht worden.

En misschien voel je dat ook wel.
Die noodzaak van het verbreken van die groepsmacht die jullie toen hadden en die eigen weg die iedereen nu heeft terwijl je elkaar nu zo goed zou kunnen gebruiken
en nodig hebt.
Onderdeel van dat jeugdgeweld.

Ja Lies, ik vind dat dat verdomd veel pijn doet en heeft gedaan. En ik was er zeker niet op voorbereid ook. Dank je wel, dat je me dat liet zien. Zie je hoe mooi je bent?

En waarom ik groot gelijk heb als ik zeg: ik heb je nodig dame, wil je mijn hand, dank je voor die van jou?

crispina zei

Lies, je verstond me waarschijnlijk verkeerd.
Ik had het niet over angst.
Behalve een zinloze discussie doet dat doet er niet eens toe, geloof ik.

Ik had het over een gereedschapskist. En weten wat je doelen zijn. Je bouwt nu eenmaal geen kast met een blikje dopertjes.

En geld willen?
Ik zou niet weten waarom iemand dat niet mag willen. Al is het maar om het vervolgens aan een meidentehuis cadeau te doen, omdat JIJ dat wilt. Jouw doelen is toch wat JIJ wilt?

De kunst alleen is hoe
Net als ik geen appie heijn wil zijn :-) ;-)

Anoniem zei

hoi inez
even heel kort,ben dood en doodmoe.
Is goed, begrijp het allemaal.
mijn gereedschapkist is meer dan compleet.
En weetje ik ben een luizige en luie schrijfster.
heb er een broertje aan dood.
Maar praten inez,kan ik als de beste,en zeker als het uit mijn hart komt.
Onderdeel van mijn gereedschapskist.
Bij mijzelf blijven ook een onderdeel,en mijn doel puur eigen belang.
Wat hun er mee kunnen of willen, is niet aan mij en wil ik ook niets mee.
Ik geef mijn verhaal, wat altijd in mij is geweest, en ook lang geheim.
aan degene waar het toe behoort,en wat ze er mee doen is aan hun, en boeit mij verder niet.
Weg er mee
Ik ben het met je eens dat het verleden mij gemaakt heeft tot wie ik nu ben.
Maar iedereen is anders en daarmee uniek, mijn geheim is mijn geheim niet meer als het openbaar gemaakt is, en dat voelt voor mij bevrijdend
groetjes en welterusten
lies

inez zei

mmm, jij ook zo'n broertje? ;-)

en ik hoop héél hartgrondig dat als er nu toch iemand is waarvan ik hoop dat die aangifte kasn doen hij dat is.

En ik denk, mooi Liesje, dat heel veel van ons, dat kennen.

Maar voor die ellende en onmacht, Lies. is zo'n klein vierkantje als waar je hier in moet schrijven veel te klein.
Broertjes en zusjes van toen ook.

Anoniem zei

Hoi inez
Heb je al contact gehad met die journaliste waar je het over had???
Heb er nl nog niets van gehoord.
hoor het wel van je......
groetjes weer.
lies

Anoniem zei

hoi inez
vandaag een mail gehad van hulp en recht.
zal even morgen aan mijn dochter vragen om een kopie van mijn mail en een kopie van mail hulp en recht,
naar je te sturen.
Ben niet zo goed in die dingen...Oorzaak gewoon te lui om het te leren!!!
groetjes
lies

Anoniem zei

OPROEP!!!
Zijn er vrouwen uit de goede herder internaten,die behoefte hebben aan persoonlijk contact om even met elkaar te kunnen praten?
Ik denk dat ik niet de enige ben met die behoefte.
Laat het even weten,misschien kan dat via inez?
Als er aanmeldingen komen,kunnen we verder kijken,hoe en wanneer.


ik persoonlijk zou dit heel fijn vinden.
heel veel liefs
lies

Anoniem zei

gelukkig weer terug op de aarde.
Wat een woede.
Bedankt inez voor je welkome woorden.
Ja, zeker ik ben een volwassen vrouw.Maar heel even was ik dat ontzettende boze kind.
Soms ook keihard
Om weer tot de ontdekking te komen dat we elkaar nodig hebben.
Dat dader en slachtoffer.... allebei slachtoffer zijn.
lucht weer lekker op.
Zo zie je maar ik heb jouw nodig en jij mij.
lies lies lies

inez zei

dag lies lies lies

:-) :-) :-)

een grijns naar die hele L I E S !
En een heel gemeende knuffel.

En daarna dan even een net zo gemeende venijnige schop met een punthak onder tafel door tegen je scheen.

Ja Lies, we hebben elkaar nodig om dingen tegen elkaar te kunnen zeggen die echt zijn, en veel en veel ingewikkelder zijn dan even een potje krijsen of een kudde nonnen aanklagen, geloof ik.
Er zijn confrontaties die zo veel en veel ingewikkelder zijn.
Precies als jij zegt, over daders en slachtoffers. En slachtoffers en daders.
Fijn dat ik jou mag en mocht gebruiken, dank je! Maar holy shit, ik hoef het toch niet altijd leuk te vinden, he?
Je hebt me toch met een paar pest klussen opgezadelt...
Die maar eens eindelijk moeten.
Maar uh...er zijn van die klusjesdagen dat ik niet houd van die geitepaadjes zonder aanwijsborden zo moet je het doen , geloof ik.
*zucht* *rollende ogen*
en weer een beginnetje van een grinnik, ergens om de hoek.

Want woede is wel leuk, maar die bereklus daarna...
oftewel: op naar de volgende stap.
Sorry voor je schenbeen :-)

Bedankt meid!! Ge zijt een fraai portret!
groetjes van een moedzoekende ik

Anoniem zei

http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/2010/03/19/rechtsbijstand-voor-slachtoffers-kerk/

Anoniem zei

hoi inez
Weet niet of je het al gelezen hebt
maar bij deze
lies

Anoniem zei

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=17678

Van: Lies.

inez zei

Sorry Lies.
Er zijn zaken waarop geen recht gedaan kán worden.
Diefstal van onvervreemdbare Recht heeft niets te maken met rechtsbijstand.

Dank je wel voor je linken.

;-)
Laat me nog maar even, komt wel.
Fijn dat je het even over neemt.
Bedankt!
.

Anoniem zei

hoi inez
Heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag over die evt journalist. Waarmee je me in contact zou brengen.
hoor het heel graag.
lies

Anoniem zei

Hoi allemaal

Nou ik moet weer even komen preken hier.
Als de kardinaal de paus een hart onder de riem moet steken.......nog wel een verschrikkelijk.
Tjee ik zag het op tv en begon spontaan te huilen van woede!!!!!!!!
Niet te geloven wat die vent daar zei.
Wie van jullie kan mij vertellen waar ik me kan afmelden voor mijn RK aanhangsel.
Ik wil dat niet meer,nee niks meer want al die geloven zijn volgens mij een pot nat.
En wat die kardinaal zei op tv dat strookt al helemaal niet meer met de zg excuus brief,trouwens die slaat ook nergens op.
Heb genoeg van hub heilige huisjes en ik hoop dat ze tot de grond toe worden afgebroken.
Dus alle slachtoffers van misbruik steek ik nu een hart onder de riem.
Mensen niet stoppen en laat jullie niet intimideren door iedereen.
De waarheid mag gezegd worden!!!!!!!
Open nu maar eens al die monden en laat jullie horen,vertel nu allemaal maar eens wat er echt gebeurde,weg met die aangepraate schaamte.
Niemand hoeft zich te schamen omdat zij in de goede herder*zusters van liefde* schaterlach!!!!! verbleven.
Hun moeten beginnen zich te schamen.
De kerk-de kinderbescherming en de staat en zelfs ons koningshuis wat slavenarbeid liet verichten.

Lieve groet Star

Anoniem zei

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1362743.ece/Honderden_opzeggingen_bij_katholieke_kerk

http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2009/detail_objectID683543_FJaar2009.html

Anoniem zei

hoi star, heb je een mail gestuurd.
heb je hem ontvangen?
Ik begrijp hier niets meer van.
Volgens mij gaat er iets niet goed.
liefs
lies

Klaas zei

Per toeval vind ik (als misbruikte jongen) destijds als misdienaar deze site,om een lang verhaal kort te maken heeft een zuster die destijds over de kapel en de misdienaars ging ook weleens een keer aan je zat wat je echt niet wilde,was voor haar een uitdaging denk ik want je moest eerst een soort zijden pyama aan met pantoffels voordat ze je een toog en superplie bij je aantrok,van die dunne broek had je al gauw een ongewilde erectie.